De RSW wordt (in principe) ieder jaar in het derde volle weekend van april gehouden.

Tijdens de RSW gaan scouts uit de hele regio de strijd met elkaar aan. De scouts moeten tijdens het weekend een eigen keuken pionieren, koken op hun eigen tafelvuur en natuurlijk op de goede manier hun tent opzetten. Daarnaast moeten de scouts een themapresentatie houden die aansluit bij het thema van dat jaar.

Meer dan 150 jongens en meisjes in de leeftijd van 11 tot 15 jaar, strijden in groepjes tegen elkaar. Zij moeten het dit weekend helemaal zelf doen, waardoor goede samenwerking erg belangrijk is. De scouts moeten zich sociaal opstellen en hun grenzen verleggen. Zo ontwikkelen zij zich tot zelfstandige volwassenen. Het is ieder jaar opnieuw een uitdagend weekend. De twee beste groepjes gaan in het Pinksterweekend naar de Landelijke Scoutingwedstrijden (LSW) om daar te strijden voor de nationale titel van het jaar.

De RSW heeft een eigen website.